Blog

Doorstroomtoets leidt tot verschillen

De doorstroomtoets leidt tot verschillen tussen leerlingen en scholen. Dat blijkt uit een rapport van de PO-raad die de resultaten van de doorstroomtoets heeft geanalyseerd. De toets is vorig jaar geïntroduceerd om de kansengelijkheid tussen leerlingen te bevorderen. Als een leerling de toets beter heeft gemaakt dan verwacht, moet de leerkracht het schooladvies naar boven bijstellen. Uit de analyse blijkt dat het bijstellen van het advies vaker gebeurt in plaatsen met meer welvarende gezinnen. Daarnaast ziet de PO-Raad dat de normering tussen de zes toetsaanbieders verschillen.

De brancheorganisatie wil dat de doorslaggevende rol die de doorstroomtoets heeft opnieuw wordt bekeken. Ook pleit de raad voor één doorstroomtoets. Je kunt het rapport hier inzien.

In de VO Gids vind je meer informatie over de doorstroomtoets:

De VO Gids helpt  leerlingen en hun ouders bij het maken van een bewuste schoolkeuze.

Meer blogs